We zien het veel om ons heen. Eén van je medewerkers is al een tijdje ziek thuis met vage klachten, wat doe jij dan? Wat mag je zeggen als leidinggevende en wat juist niet? Begrijp je je medewerker of vind je dit lastig? Als de werkdruk hoog is, heb je misschien de neiging om te denken dat het allemaal wel mee valt met die klachten. Logisch dat je graag wilt dat je medewerker zo snel mogelijk weer komt werken. Plus dat dat een zieke medewerker ook effect heeft op collega’s. De druk voor hen neemt toe wat mogelijk ook weer ten koste gaat van de vitaliteit van je bedrijf.
Toch is het handig als manager op te letten. Enerzijds mag je vanuit wetgeving niet oordelen over de ziekte en bij vragen stellen moet je ook oppassen. Anderzijds is het goed en belangrijk om ook te kijken naar het belang van je medewerker. Een medewerker die zich gesteund voelt door zijn of haar manager als het even wat minder gaat, zal zich over het algemeen veiliger voelen om dingen met je te delen en je sneller in vertrouwen nemen. En als je weet wat er speelt, kun je samen kijken wat er nodig is voor de medewerker zelf én je bedrijf. Je wilt immers dat je medewerker zo snel mogelijk weer gezond aan de slag kan. Als een medewerker echt ervaart dat een manager ook naar het belang van de medewerker kijkt dan zal dit bijdragen aan het herstel van de medewerker.
Zorg dat je je medewerkers regelmatig spreekt, vooral ook gelet op deze tijd waarin je elkaar minder ziet door het vele thuiswerken. Een goed contact tussen manager en medewerker is essentieel. Uiteraard ook als deze nog niet ziek is, maar je bijvoorbeeld wel al signalen op kunt pikken Dan kun je schakelen en tijdig ingrijpen om erger te voorkomen.
Valt jouw medewerker toch uit dan heb ik een aantal tips voor je.
1. Kijk naar het werk dat er ligt en haal dit weg bij de zieke medewerker.
Medewerkers die spanningsklachten ervaren, zijn vaak ook medewerkers die zich verantwoordelijk voelen voor van alles. Zowel werk als privé. Als de medewerker dan ziek thuis zit, kan het zijn dat hij of zij zich wel verantwoordelijk blijft voelen en zorgen maakt over het werk dat er nog ligt. Dit geeft extra spanning terwijl rust nodig is. Geef je medewerker rust en ruimte door het werk weg te halen en vertel dit ook. Deze druk weghalen, draagt echt bij aan het herstel van je medewerker.
2. Laat je medewerker niet te snel aan het werk gaan
Een van de valkuilen van iemand die zich veel verantwoordelijk voelt voor dingen, is dat hij of zij grenzen niet goed aanvoelt en daar snel overheen gaat. Dat geldt ook als de medewerker door spanning ziek thuis is komen te zitten. Vaak speelt er een schuldgevoel en begrijpt de medewerker ook niet zo goed wat er nou gebeurt. Ze willen het liefst zo snel mogelijk weer aan het werk. Als hij of zij het idee heeft dat het iets beter gaat, dan denkt de medewerker al snel dat werken dan ook weer zal gaan. En dat is natuurlijk heel fijn, maar let echt goed op! Bescherm je medewerker een beetje tegen zijn/haar valkuilen en bouw niet te snel op.
In mijn werk als sr. HRM-adviseur heb ik jaren managers begeleid op het gebied van verzuimende medewerkers. Als coach heb ik vele medewerkers begeleid. Ik ken de spagaat van jou als manager en ik ken de spagaat van de medewerker. Graag sta ik je bij in dit proces. Neem contact met me op, zodat we kunnen kijken wat ik voor je kan betekenen. Voor jou als manager of voor een van je medewerkers.
Comments